17 kwi 2015

My British Life #1: School Life (Part One)

Hej!

To tak postanowiłam stworzyć serię postów  o tym jak to jest w Wielkiej Brytanii (kumacie o co mi chodzi? haha) A więc na początek postanowiłam napisać o tym jak tutaj wygląda szkoła i ogólnie edukacja - można powiedzieć że powstanie seria w serii o tym ponieważ jest tyle na ten temat, że jeden post by wyszedł o tym za długi i byście nie wytrwali do samego końca.
 A więc zaczynajmy.

Tutaj rok szkolny zaczyna się 1 Września a kończy się na koniec Lipca (ok. 20). Rok szkolny się składa z sześciu "semestrów" gdzie każdy trwa mnie więcej od pięciu do siedmiu tygodni. Pierwszy "semestr" zaczyna się w Wrześniu i kończy się pod koniec Października. Na koniec tego semestru jest "Halfterm" czyli coś rodzaju ferii pomiędzy semestrami w tym przypadku trwają one tydzień. Następny semestr trwa od Listopada do Grudnia po którym te "ferie" trwają dwa tygodnie i często kończą się tuż po nowym roku. Kolejny semestr trwa przez kolejne 5-7 tygodni i kończy się feriami "zimowymi" trwającymi jeden tydzień, następne ferie są na święta Wielkanocne - te trwają dwa tygodnie. W maju są ferie które trwają tydzień - po tych feriach trzeba wrócić do szkoły na kolejne 5-7 tygodni które kończą się sześciotygodniowymi wakacjami.
Tutaj Gimnazjum trwa pięć lat. Zaczyna się je mając ok. 11-12 lat i przed zakończeniem tej szkoły ma się 16 lat. Liceum (6th Form) trwa dwa lata jakkolwiek College (technikum) trwa tyle lat ile wybrany przez ciebie kurs, jakkolwiek na ogół też około dwóch lat. W Anglii nauka obowiązuje do osiemnastego roku życia.

W porównaniu do Polski klasy nie są podzielone na roczniki urodzenia a to podczas jakiego roku szkolnego się urodziłeś/łaś. Na przykład najstarsza osoba w mojej klasie urodziła się 2 Września 1998 a najmłodsza 31 Sierpnia 1999. A więc można powiedzieć że gdybym urodziła się o dwa miesiące wcześniej byłabym w klasie o rok do przodu. W Anglii nie ma czegoś takiego jak "promocja do starszej klasy" nie ważne czy się dobrze uczysz i tak idziesz do kolejnej klasy.
Wasze Pytania:

A więc na moim ASK.FM oraz w pewnej grupie na FB poprosiłam abyście zadali mi jakieś pytania związane z tym jak wygląda tutaj szkoła. W ciągu następnych postów mam zamiar na nie odpowiedzieć, jeśli po przeczytaniu tego posta macie jakieś to po prostu pytajcie w komentarzach :D

"Jakie są plusy i minusy szkoły w Anglii?"

Hmmmm, plusem szkoły tutaj jest to że mamy dość dużo ferii itp, oraz to że pod koniec gimnazjum można wybrać przedmioty które się chce i nie musieć się uczyć tego co nam nie jest potrzebne do tego kierunku, w którym chce się iść. Jeśli chodzi o minusy to, to że muszę nosić mundurek, z którym mam związek jak pies z kotem. Haha.

"Czy nauczyciele mają dobry kontakt z uczniami?"

Według mnie tak. Jeśli chodzi o mnie to zawsze kiedy potrzebuje pomocy lub z jakiegoś powodu nie będzie mnie na lekcji to kiedy w wolnej chwili pójdę do nauczycielki czy nauczyciela to mi zawsze pomogą czy powiedzą co mnie ominęło i dadzą dodatkowy materiał. Jakkolwiek wszystko zależy od szkoły, ucznia, nauczyciela i tak dalej. Ale na ogół bym powiedziała, że taak. 

"Czy wolałaś szkołę w Polsce czy w Anglii? Czym one się różnią?"

A więc nie za bardzo mogę się wypowiadać o szkolę w Polsce ponieważ chodziłam tylko do pierwszej i drugiej klasy Podstawówki (wyjechałam tu zaraz po 1 Komunii Św.), ale z tego co słyszałam o szkolę w Polsce od mojej mamy lub znajomych to zdecydowanie wolę szkołę w Anglii, ponieważ tak jak powiedziałam powyżej: mogłam wybrać tylko te przedmioty które mnie interesują, mamy lepiej rozplanowany rok szkolny, według mnie nie ma aż takiej rywalizacji z jaką można się spotkać w szkole w Polsce n.p. ogólnie na testach/kartkówkach się nie ściąga, a jak tak to cała klasa to robi i sobie na wzajem pomaga - nigdy nie ma kłótni pomiędzy koleżankami, że jedna drugiej pomogła, a ta druga tej pierwszej nie chciała pomóc. Nie jest też tak że jest to jakimś wielkim sekretem jeśli ktoś się uczy wcześnie do jakiegoś egzaminu lub przygotowuje do jakiegoś konkursu - tak naprawdę nikogo nie obchodzi jeśli na jakiś konkurs idziesz czy nie. Ale też takich konkursów prawie nie ma, są tylko konkursy plastyczne/fotograficzne, inżynierskie n.p. UKAYRoc , bądź jakiekolwiek inne, ale nie ma tzw. Konkursów Kuratoryjnych. A przynajmniej nie w mojej szkole. Różnic pomiędzy szkołami w Polsce a w Anglii jest tak wiele że w jednej odpowiedzi nie potrafiłabym wszystkiego wypisać.

"Czy macie w szkolę szafki?"   

Tak, mamy. Ale w Liceum już  nie ma.

To by było tyle na ten post, mam nadzieje że wam się podobał. Jak macie jeszcze jakieś pytania to śmiało zadawajcie w komentarzach. Postaram się na nie odpowiedzieć w następnych postach. :D

29 komentarzy:

  1. Pewnej grupie na FB= najlepszej grupie haha :) czekam na więcej postów z tej serii ♥
    http://via-martyna.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. haha no na pewno haha ale nie chciałam pisać w jakiej dokładnie xD haha

      Usuń
  2. Szkoła w Anglii jest o wiele bardziej ciekawa niż w Polsce, tak mi się wydaje po tym co napisałaś :).
    Zaobserwowałam♥

    Jully-Blog [KLIK]

    OdpowiedzUsuń
  3. Strasznie ciekawy post.
    Wiec jak to jest? Bo napisałaś że tak czy siak przechodzi się dalej nawet jak ma się bardzo złe oceny, wiec jeśli jest taki uczeń to co sie z nim robi?
    I co ma wpływ na to czy przyjmą cie do jakiegoś liceum, czy nie?
    Ślicznie zdjęcia. Bardzo wiosenne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeśli ktoś nie ma wystastarczjaco dobry ocen aby pujść do liceum idzie do technikum albo wojska a jak naprawdę ma same 1 na koniec gimnazjum to sama nie wiem co robi haha

      Usuń
  4. Super post, bardzo mnie zaciekawił! :)
    Masz o wiele lepiej w szkole, niż my w Polsce :/ U nas widać rywalizację i nie ma tak, że gdy ktoś się kiepsko uczy to przechodzi :/ Świetne zdjęcie, dobrze, że nie mam mundurków :D

    Pozdrawiam!
    wdrodzepomarzeniaa.blogspot.com - kliik!

    OdpowiedzUsuń
  5. Jesteś bardzo śliczna i mega fotogeniczna, aż zazdroszczę ;) Śliczne zdjęcia <3
    Z tego co piszesz o nauce w Wielkiej Brytanii, to serio macie tam pełno wolnego :D
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie,
    www.megmyfashion.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. chce się czytać i czytać i ciągle mało! rewelacyjna notka, mega mnie ciekawi życie w Wielkiej Brytanii, trafiłam naprawdę w odpowiednie miejsce! pozdrawiam ciepło!:)

    pomiędzy palcami!

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepiękne zdjęcia! Ślicznie wyszłaś na tych zdjęciach!
    Bardzo mnie ten post zaciekawił. Wydaje mi się, że szkoła w Anglii jest lepsza niż w Polsce ;)

    Pozdrawiam cieplutko :*
    ✿by Sylwia - klik✿

    OdpowiedzUsuń
  8. ciekawy post, chociaż ja wole jedne dłuższe wakacje, u mnie w klasie w polsce, wszystkie osoby jesteśmy z rocznika 99, a jeden ma 20 lat i dalej chodzi do gimnzajum

    dorooothy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo mnie interesuje ten kraj i w przyszłości chciałabym tam pojechać.
    Ciekawy post. Szkoła w Anglii jest o wiele lepsza niż w Polsce.
    Obserwuję.
    nataa-natkaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Na tych zdjęciach jesteś taka perfekcyjna(?) ;*
    Obserwuję :)

    http://aliceinmirror-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Super pomysł z serią :-)
    www.juullkaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Kocham brytyjskie mundurki! NIetstey rodzice nie pozwalaja mi wyjechac tam do liceum, choc mialabym gdzie mieszkac:/

    http://feel-that-moments.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. boski mundurek a ty jesteś prześliczna! ;3
    Mój blog---KLIK

    OdpowiedzUsuń
  14. świetny krawat! ♥
    jaczarownica.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Ślicznie wyglądasz w tym mundurku. Ciekawy post,wiele się dowiedziałam.

    Mój Blog - klik!

    OdpowiedzUsuń
  16. Wspaniałe zdjęcia i przepiękna ty. Bardzo udana sesja.
    Zapraszam na nowy post!
    www.gabriel-data.blogspot.com - MY BLOG
    Fashion Projects

    OdpowiedzUsuń
  17. Chyba największym plusem Twojej szkoły jest to, że możesz sobie wybrać przedmioty, które Cię interesują. Niestety w Polsce nie ma takiej opcji przez co można zepsuć sobie świadectwo jednym głupim przedmiotem ;)
    World reflected in the mirror

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetny post! Ogromnym plusem twojej szkoły jest to, że możesz wybrać przedmioty, które Cię interesują. Też bym tak chciała :) Śliczne zdjęcia! Jak dla mnie super wyglądasz w tym mundurku! ;) A chciałabyś wrócić do Polski czy wolisz zostać w Anglii?
    Pozdrawiam cieplutko
    ♥Mój Blog - klik!♥

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajny post, jestem na Twoim blogu po raz pierwszy i bardzo mi się tu podoba :) Zapraszam do siebie.

    blogmalolaty.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Śliczne zdjęcia!:) obserwuje:) http://bitter-sweet-wonderwall.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Świetny post, chętnie zobaczę takich więcej :)

    indyjskipalisander.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. fajna musi być taka szkoła w Anglii :)
    pozdrawiam!

    LA DECADENCE

    OdpowiedzUsuń
  23. Ładne zdjęcia.
    Cały sposób prowadzenia bloga jest bardzo profesjonalny :)
    Obserwuję! :))

    our-womenly-style.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Wow you have to wear uniform? :-O It was always my dream but we have no uniforms in my country :-/ Is your school strict on it? :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. To be honest I never liked having a uniform. My school was quite strict on it but not really and not always. We had to look "smart" and always have out shirt tucked in and our ties done up properly but it was quite flexible and a lot of the times girls got away with wearing black jeans or skirts that were more than "two inches abour the knee"

    OdpowiedzUsuń

Skoro wpadłeś to zostaw po sobie ślad zostaw swój link I chętnie wpadnę do ciebie. Nie pisz komentarzu typu "Fajny blog! Obserwujemy?" Jeśli podoba ci się mój blog to obserwuj a ja wpadnę i się odwdzięczę.